Forsiden - opstvedt.com

Trimmingsseilas 28 april 2009

Da er vi i gang med Trimmingsseilasene igjen og det er eneste utrolig å tenke på at det er over 2 år siden sist vi startet i en. Da vi dro ut regnet vi med at det skulle bli en seilas av typen "Sitt i helt i ro" slik Bjørnefjorden fremstod der den lå som et speil. Med bare 4 stykker ombord visste vi at ingen kom til å bli arbeidsledig uansett. Men når det nærmet seg starten hadde vinden kommet og den lå rundt 4 M/S. Løpet denne gangen gikk til Teistane og tilbake 2 ganger. Vi kom oss ikke helt greit avgårde da Piano ikke helt har forstått dette med LO/LE båt. Dette medførte at vi ble nødt til å presse dem over linjen i starten og i samme sleng kom vi selv over og måtte dippe tilbake under. Vi tapte nok en 30-60 sekunder her. Ut fra start så dro vi greit opp både høyde og fart på Piano, selv om vi ikke helt har fått god-følelsen enda og heller ikke hadde nok kjøtt på ripa slik vinden etterhvert tiltok. Når vi rundet Alholmen dro vinden seg til enda litt og tippet så vidt bort i 7 M/S. Helt klart for lite folk på ripa for å kjøre med skikkelig trøkk. I stedet ble det til med eksperimentering for å finne ut optimal skjøting av fokk og storseil for å tilpasse seg til vind i forhold til vekten på ripa. Det kommer nok til å gå en stund enda før vi helt får dette til. Vi konkluderte også med at riggen trenger enda nø ekstra tørn på strekkfiskene, da undervant og tidvis overvant slakket i le. Vi fikk også et problem med vogna til storseil-løygangen hang seg opp i finhalet slik at vi ikke fikk sluppet ned slik vi skulle i bygene. Dette må løses snarest. Lensene ble selvsagt en svett affære med kun 4 ombord. Første jibben gikk egentlig rimelig greit og nedtaket på første runde var egentlig meget bra, mens jibben på andre runden var langt fra slik det skal være og der tapte vi nok en del. Fartsmessig på lens ser det bra ut og vi ser frem til den dagen vi kan dra opp duken i 10-12 M/S.

Torsdag skal vi på slipp og få tatt årets vask/polering og stoffing, og så stiller vi nystriglet og fin til neste Trimmingsseilas.