Forsiden - opstvedt.com

Færderen 2009

Årets Færder seilas ble en rask affære; 13:14:52 var tiden vi brukte rundt. Vi kom oss veldig greit avgårde med spinnakerstart og lå greit til sammen med de av våre konkurrenter som vi anså som de hardeste å slå. Vi skulle gjerne ønsket oss litt mer vind (Den lå rundt 5-7 M/S) da vi dro vestover mot Slemmestad. Etter runding Slemmestad så kontret vinden og vi måtte ta ned Spinnakeren og bytte til fokk. Her var vi litt trege og tapte et par minutter i forhold til konkurrentene. Ute i Drøbaksundet snudde vinden igjen og det var opp med spinnakeren igjen. Vi hadde god glid i båten og tok inn litt av det tapte her. Vi holdt oss helt inntil vestsiden hvor vi jibbet inn og ut fra land. Ut etter Filtvedt valgte vi å gå vest-siden sørover. Dette så ut til å være korrekt fordi det så ut som om konkurrentene som lå på østsiden hadde mindre vind. Da vi kom ned til Horten/Bastøya måtte vi ta en avgjørelse: Enten jibbe og dra østover på nordsiden av Bastøya, eller gå mellom Bastøya og Horten. Vi valgte tilslutt det siste. Men da vi kom ut igjen viste det seg at vi hadde tapt på dette, for vi lå nå sammen med de båtene som vi hadde hatt bak oss tidligere. Dette ble dobbelt bekreftet ved at vi seilte fra dem på lensen sørover mot Tristeinen. Etter runding slo vi vestover på babords halser. Her var vi ikke våken i det hele tatt. Vi seil i 1,5 knops motstrøm og burde ha slått inn mot land med en gang igjen. Kryssen tilbake til Horten gikk ellers greit og vi lærte en god del med hensyn til å få jevn og høy fart på kryssen her. Dette ble bevist til gangs da vi kom til Aasgardstrand hvor vi hentet inn 2 Dufour 34. Først begynte den ene å slå på topp av oss (Hva de trodde de ville tjene på det vites ikke), men vi slapp oss ned i le av den og blåste forbi (Vi slo den med nesten 4 minutter derfra og til Horten). Da vi var kvitt den dukket det opp en ny som begynte på samme måte. Da vi lå på babord halsen ikke langt fra mål klarte de å akkurat gå foran en styrbord båt, men vi måtte gå bakom. Dermed var det gjort for dem og vi var foran dem på et lite øyeblikk og slo dem med et par minutter bare på den siste mila til mål. Her fikk vi demonstrert at det vi hadde kommet frem til med hensyn til trim under de 5 timene med kryss virkelig hadde gitt oss fart i båten. Alt i alt en Ok Færder der vi tapte på feil veivalg, men det er alltid en sjangs å ta.